Aanpak en Aanbod
Koster & Broderick zijn aanpakkers. We hebben een helder systemisch aanbod voor opvoeders en onderwijsinstellingen.
In onze aanpak richten we ons op het herstellen van de systemische ordening, de bewustwording van natuurlijke processen, zoals het leven met de seizoenen en op het inzichtelijk maken van de ontwikkelingsfasen.
Werkwijze
We starten met een verkennend gesprek waarin we samen bepalen wat de beste aanpak is voor een vraag of een probleem. We gaan er altijd vanuit dat jij de oplossing in je systeem draagt. Soms is het verhelderen van het probleem al voldoende en volstaat één sessie. Indien wenselijk duiken we er samen dieper in met drie tot zes sessies.
Een schoolteam heeft vaak nog wat meer tijd nodig om gezamenlijk tot de essentie te komen.
Ouders
Gaan je kinderen niet lekker op school? Ervaren ze strubbelingen in het gezin of met vriendjes? Loopt je co-ouderschap vast en heb je geen idee hoe dat komt? Wij kijken graag met je mee om te ontdekken wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Veel besproken thema’s zijn: niet luisteren, psychosomatische klachten, leer of gedragsproblemen, uitdagingen in de communicatie met je ex-partner of in de opvoeding bij een samengesteld gezin.
Op welke vraag of probleem wil jij een oplossing vinden? Wat laat je kind in gedrag zien? Wat zou je graag anders willen? Wij geven je richting en houvast in de opvoeding.
Methode
We werken met één of beide ouders of ex-partners. Tijdens het verkennende gesprek bepalen we samen wat de beste aanpak is voor het vinden van een nieuwe richting en wat een passende volgende stap is. Dat kan een individueel- of een groepstraject zijn.
In onze gesprekken, nemen we de tijd om te vertragen en te voelen. Hierdoor zul je als ouder gespiegeld worden en wordt duidelijk waar het voor jou echt om gaat. Met dit kernvraagstuk gaan we aan de slag in een opstelling.
In het individuele traject zullen vloerankers als representant dienstdoen. In het groepstraject kunnen leden uit de groep representant staan. De representanten/ vloerankers spelen een belangrijke rol in de opstellingen. Zijn kunnen staan voor personen, emoties of blokkades. Zij geven ons zicht op de onderstroom die ons helpt bij het vinden van antwoorden.
Na de opstelling kijken we middels een gesprek terug. We bespreken welke inzichten je hebt gekregen en hoe je dit kan helpen bij het vinden van een nieuwe richting thuis.
Praktische zaken
Wij werken vanuit onze praktijk in Nijmegen, Arnhem, Zutphen of Amstelveen. Indien gewenst spreken we af op een fijne plek in de natuur.
Eens sessie duurt ongeveer anderhalf tot twee uur.
Onderwijs
Weet je als schoolleiding niet meer waar de prioriteiten gelegd moeten worden of waar de school in essentie voor staat? Is er onvrede in de organisatie, of past de oorspronkelijke visie niet meer in de huidige aanpak?
Door middel van systemisch werken maken we samen het vraagstuk zichtbaar. En dat niet alleen, we ondersteunen jullie om het vraagstuk werkelijk te doorvoelen. Hiermee scheppen we ruimte waar een nieuwe richting kan wortelen. Bijvoorbeeld vraagstukken rondom transformatie en verduurzaming, ziekteverzuim en het doelmatig besteden van verkregen subsidies.
Methode
Tijdens het eerste verkennende gesprek zullen wij vooral luisteren. Luisteren naar wat er speelt, wat nog niet gezien wordt en dat wat nog te ontdekken is. Voor welk vraagstuk willen jullie een oplossing vinden? Waar botsen visie, missie, doelstellingen en praktijk? Welke onderliggende vragen worden nog niet gesteld?
In het vervolgtraject maken we samen het vervolgplan. Daarin bepalen we ook met welk deel van de organisatie we aan de slag gaan; een orgaan in de school of het hele team. Wanneer er visie en richting door middel van kernwaarden bepaald moeten worden dan werken wij met het hele team.
Onderdeel van het vervolgtraject is een organisatie-opstelling. Een organisatie-opstelling kan de blokkade uit je organisatie halen. In de opstelling worden desgewenst vloerankers of personen als representanten opgesteld. Deze kunnen staan voor bijvoorbeeld structuur, weerstand, of onderstroom.
Ook ceremonies kunnen onderdeel zijn van het traject. Een bekrachtigende ceremonie is een inspirerende manier om iedereen onderdeel te laten zijn van de organisatie. Zo maken we samen een markering die de weg vrijmaakt voor een nieuwe richting die de organisatie laat groeien.
Praktische zaken
Wij werken op locatie. Dit doen we bij school of in overleg op een afgesproken plek in de natuur.
Een eerste kennismakingsgesprek met de schoolleiding duurt één tot twee uur.
Na het kennismakingsgesprek maken we samen een inschatting van het aantal benodigde sessies en hoeveel tijd er nodig is voor afronding. Organisatie sessies nemen ongeveer 3 uur in beslag.
Voor alle trajecten maken we een prijs op maat.